IPOH – Mufti Perak, Tan Sri Dr Harussani Zakaria menyifatkan desakan menghalang pelaksanaan tulisan jawi di sekolah yang dilakukan pihak tertentu adalah cubaan menggangu-gugat keamanan nasional dan perpaduan kaum.
Beliau berkata, Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan dan Seksyen 9 dan 10 Akta 32 Akta Bahasa Kebangsaan 1963/67 secara jelas menjamin survival tulisan jawi dan angka Arab melalui pengajaran bahasa Melayu kepada setiap warganegara Malaysia.
“Saya ingin mengingatkan kepada pihak-pihak yang terlibat ini untuk menelaah perlembagaan ini.
“Sesiapa yang mempersoalkan hak-hak tulisan jawi adalah termasuk dalam definisi kecenderungan menghasut di bawah Seksyen 3(1)(f) Akta Hasutan 1948 iaitu bagi mempersoalkan apa-apa perkara, hak, taraf, kedudukan, keistimewaan, kedaulatan atau prerogatif yang ditetapkan atau dilindungi oleh peruntukan Bahagian III Perlembagaan Persekutuan atau Perkara 152, 153 atau 181 Perlembagaan Persekutuan,” katanya dalam satu kenyataan di sini.
Dr Harussani berkata, Perkara 152 (1) Perlembagaan Persekutuan menyebut ‘bahasa kebangsaan ialah bahasa Melayu dan hendaklah dalam tulisan yang diperuntukkan melalui undang-undang oleh Parlimen’.
Menurutnya, jawi juga disebut dalam Seksyen 9 Akta Bahasa Kebangsaan seperti berikut: ‘Tulisan bagi bahasa kebangsaan adalah tulisan Rumi: dengan syarat bahawa ini tidak melarang penggunaan tulisan Melayu yang lebih dikenali dengan nama tulisan jawi bagi bahasa kebangsaan’.
“Adalah sangat mendukacitakan masih lagi kedengaran suara yang menghalang perpaduan antara kaum di Malaysia dengan mendesak Kementerian Pendidikan (KPM) mengadakan dialog terhadap pelaksanaan tulisan jawi di sekolah.
“Maka dengan ini saya menggesa dan menyeru seluruh warganegara supaya tidak terpengaruh dengan desakan gerakan tersebut yang dilihat cuba mengganggu-gugat keamanan nasional dan perpaduan kaum,” katanya. – Sinar Harian
www.indahnyaislam.my
—-—
Sumbangan ikhlas untuk dakwah Indahnya Islam:
https://www.billplz.com/indahnyaislam
MYDAKWAH RESOURCES
5628 3464 5315 (Maybank Islamik)